mamihlapinatapai - Yàmanade keeles tähendab see - "vaatama teineteisele otsa, lootes, et teine teeb ettepaneku midagi teha, mida mõlemad pooled ihkavad, aga ei söenda teha"
James Sage (2010 roadtrip) - " trip is not about the destination, it is about the journey."
"James Holman (1786-1857), the blind traveller - I see things better with my feet."
"From Santiago AriaS - If life gives you lemons, make LEMONADE
Mark Twains words: Sorrow can take care of itself, but to get true benefit of joy, you must share it :)
Jimi Hendrix said: "When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace"
Meelis Anvelt: Õnn pole rahas, vaid inimestes, kellega seda kulutada :)

Wednesday, March 16, 2011

Uus-Meremaa - head aega!

Olen nüüd mõnda aega olnud Austraalias ja ringi rännanud Tasmaanias kuid enne seda lugu olen mõelnud siin pikalt ka Uus-Meremaa peale ja nimelt Olles Uus-Meremaal vaevas mind alati üks küsimus. Kas ma tahaksin siin elada ja miks? Millegi pärast tuli südamest alati vastus ei ja ma küsisin endal, aga miks mitte ja hakates lähemalt uurima selle põhjust ma tihti ei suutnudki seda leida.



Kliima - siinne kliima on tegelikult eestlasele minu meelest vägagi sobiv. Neli aasta aega, aga igal aasta ajal on palju päikest ja ei lähe väga külmaks, aga on võimalik nautida lund ja suurepärased mäed pakuvad palju võimalusi lumelauaga või suuskadega alla kimada. Väga palju isegi tullakse siia üksnes selle pärast. Suved on mõnusalt soojad enamikes Uus-Meremaa kohtades. All lõunas on veidi külmem ja vihmasem aga muud kohad on väga soojad. Ideaalne

Inimesed - inimesed on väga väga viisakad ja abivalmid. Üksteist toetatakse alati ning väga tihti ka võhivõõraid oma võimaluste piires. Uus-meremaallased on ka väga ausad ning otsekohesed. Siin ei ole vaesust, (vähemalt ei ole seda näha,) siin ei ole vargaid (oma kodu ukse võid sa enamikes linnades täiesti lahti jätta kui kodust ära lähed, kartmata et keegi tuleb ja varastab midagi). Samas olen ma uus-meremaallaste juures täheldanud ka sellist tervat keelt ja veidi nokkivad suhtlemist. Neile meeldib veidi tögada ja nad ootavad tihti, et sa midagi tervat ka vastu ütled (mitte väga teravat, aga nii naljaga pooleks). Muidu on nad väga töökad inimesed, farmerid on eriti sellised karmid tüübid, et kui näpu ära saed või lõikad töö käigus, siis töö tuleb ikka ennem ära lõpetada ja siis alles oma sõrme juppi otsima minna. Nad on jah väga asised ja heade oskustega inimesed.

Toit - toidu kultuur ei ole mitte just kõige parem. Hästi palju on kiirtoitu. Fish and chips, burgerid, pitsad jne. Igal pool, kogu aeg. Ja uus-meremaallased söövadki hästi palju ka seda. Muidugi on sul võimalus minna poodi ja teha endale ise head sööki :) Aga ka see on veidi keeruline, kuigi mitte sugugi võimatu. Nad ise harrastavad hästi palju seda, et ostetakse liha ja pannakse sügavkülma ja ülehomme võetakse välja ja siis sulatatakse. Mulle see väga ei meeldinud, aga neile meeldi.



Töö - tööd on siin suhteliselt lihtne saada või õigemini mitte väga lihtsalt, aga mitte ka väga raskelt. Paljud ja väga paljud firmad pakuvad tööluba sulle, kui sa tahad sinna tööle jääda. Nad teevad seda rõõmuga. Nii ongi ka paljud tulnud turisti viisaga ja otsinud lihtsalt tööandja, kes neile seda pakub. Ja enamik hotelle, restorane ja muid sellised turiste teenindavad kohad teevad seda väga tihti ja see ei ole neile mingi üllatus, kui sa ütled, et sul pole viisat ja kas ma võiksin seda teie kaudu saada. Neile on see üsna kasulik. Enamik töökohti on kas koristaja või kelner jne ja nende tööde juures on iseloomulik see, et inimesed vahetuvad päris tihti. See inimene aga kes on nende viisa peal, saab töötada ainult nende jaoks ja teha ainult seda tööd, mis talle ette on nähtud. Nii saavad need hotellid ja restoranid endale püsiva töötaja ja nad on õnnelikud selle üle. Tihti on halb asi ainult see, et töötunde tuleb vähe ja raha säästa on raskem, aga alati on võimalik end üles töötada ja aina parem ja parem töökoht saada ja peale 4-5 aastat on võimalik taodelda päris kodakonsust ning jääda päriseks. Seda ka väga paljud inimesed teevad. Hästi palju on brasiillasi ja üldse ladina ameeriaklasi, aga ka eurooplasi ja aasialasi. Nii et kirju seltskond ja tihti peale hästi lõbus.



Loodus - loodus on Uus-Meremaal lausa võrratu. Siin on kõik olemas, miljon imeilusat kohta ja tõenäoliselt ei jõua enamikku isegi ära näha terve elu jooksul. Ideaalsed kohad kalastamiseks, paadiga sõitmiseks (igal 4-ndal uus-meremaallasel on oma paat) - siin on nii palju järvi ja muidu vett, kus sõitmas käia saab ja seda ka tehakse ohtralt. Matkata lõputult, 100 matkaradasid ideaalselt hooldatud. Põhja saar on täis sadu randu, valge liiva ja palmipuudega. Siin on igale ühele midagi.



Sport - sportimiseks on ka väga palju võimalusi. Igal pool on jooksu ja ratta rajad. Rataste jaoks on paljudes kohtades isegi oma spets rajad, koos ohtrate hüpete ja oma trasside ja ma ei tea millega. Tennise väljakud on paljudes kohtades tasuta, avalikud ujulad on üsna odavad võrreldes isegi Eestiga, ragbit mängitakse igal pool kogu aeg, jalgpalli ka. Jne jne. frisbit saab mängida pargis, õigemin frisbigolfi, mis on veelgi lahedam. Golf on hästi odav. Ma ka proovisin, oli eriti lahe küll. Ja mis peamine, väga odav on see ka. 10-15 dollarit mäng on üsna tavaline ja kõik võivad minna, kui see ei ole just mingi väga kallis klubi. Võimalusi on palju palju.


Nii, et miks siis ikkagi mitte. No mul endal jäi kõige rohkem häirima kultuuritus. Ma ei oska seda teistmoodi kirjeldada. Kuidagi kultuuri vaene on see maa. Tulles Eestist ja omades tegelikult ajalugu ja oma kultuuri ja oma kombeid ja siis järsku kuidagi olla täiesti ilma selleta. Uus-Meremaa on noor riik. Väga palju on toimunud viimase 100 aasta jooksul. Siin ei olegi väga ajalugu ja ei ole väga kunsti, ei ole väga palju muusikat (seda leiab, aga mitte nii nagu Eestis), ei ole teatrit jne. On kast õlut ja gaasipliidi barbeque, kus küpsetatakse vesiseid vorstikesi ja see ongi kultuur. Ma võin ka eksida ja see asi võib olla hoopis teistmoodi, aga mul jäi selline tunne ja see häiris mind veidi. Ja kodu saab olla ainult ühes kohas, seal kus on su süda ja mu süda ei ole Uus-meremaal, kuigi ma tahaks sinna väga tagasi ja ma lähen ka, sest nii palju kohti jäi veel avastamata ja ikka veel kripeldavad mu südame peal.



Viimasel nädal ma sain veel veidi Uus-Meremaad näha ja ringi sõita. Eelnevad pildid jäänud sellest mälestuseks.


No comments:

Post a Comment